Een van de meest voorkomende mechanische problemen is een slippende ketting, vooral bij hard trappen. Het verschijnsel dat je kent als de fiets trapt door. Dit is een vervelend probleem dat soms gemakkelijk te diagnosticeren en snel op te lossen is zonder noemenswaardige onderbreking. Terwijl in andere situaties de boosdoener vaak moeilijker te vinden is en/of een mechanisch complexere reparatie of vervanging nodig is.
In deze blog bespreken we de verschillende redenen waarom jouw ketting mogelijk overslaat of springt. Verder hoe je het probleem goed kunt diagnosticeren en de relevante manieren om het te verhelpen.
Fiets trapt door: problemen met versnelling
Een van de meest voorkomende redenen voor een overslaande ketting is gewoon een aandrijflijn die een eenvoudige aanpassing nodig heeft. Dit komt zo vaak voor dat zelfs veel gloednieuwe fietsen deze symptomen kunnen vertonen.
Dit is waarschijnlijk de eenvoudigste van alle potentiële problemen om te diagnosticeren en op te lossen. Gewoonlijk zal een simpele draai of het resetten van de kabelspanning en het opnieuw instellen van de versnellingen werken. Dan wel volgens de instructies van de fabrikant.
Kabel spanning
Dit is vergelijkbaar met een overslaande ketting die wordt veroorzaakt door een gebrek aan juiste afstelling. Gezien het feit dat kabels overuren maken, maar het kan mogelijk ook soortgelijke symptomen veroorzaken bij een perfect geïndexeerde aandrijflijn. Geen enkele fiets is immuun voor kabelgerelateerde mechanische problemen.
Kabels op oudere fietsen worden vaak verwaarloosd en niet tijdig vernieuwd. Waardoor corrosie in de behuizing en overmatige wrijving in de versnellingskabels ontstaat. Wat zal resulteren in slechte schakelprestaties. Het manifesteert zich in gedrag zoals het schakelen van meerdere versnellingen tegelijk of het overslaan van de ketting.
Onjuiste installatie
Zelfs nieuwe fietsen kunnen last hebben van dezelfde problemen als gevolg van onjuiste installatie van interne kabelgeleiding. Vooral met scherpe bochten of door knikken in de kabels die overmatige wrijving veroorzaken.
Mountainbikes met volledige vering zijn hiervoor soms vatbaar. Als de kabellengte geen rekening houdt met veranderingen in de framegeometrie wanneer de vering tijdens het rijden samendrukt.
Versleten ketting
Bij oudere fietsen is dit een van de eerste dingen die moeten worden gecontroleerd als de ketting overslaat. Kettingen rekken uit door gebruik en moeten regelmatig worden vervangen om de aandrijflijn in optimale conditie te houden.
Je kunt een kettingcontroletool gebruiken om te zien of jouw ketting is uitgerekt en indien nodig moet worden vervangen. Als dat het probleem niet oplost en je de versnellingsindexering en kabelspanning hebt uitgesloten, kun je doorgaan naar de cassette.
Versleten cassette
Als jouw ketting te versleten en overbelast is, is het soms te laat om alleen de ketting te vervangen. Je moet vaak je cassette vervangen met je ketting. Dit komt doordat de schade aan de cassettetandwielen al is aangericht. Ze zijn zo versleten zijn dat ze niet meer goed kunnen lopen met een geheel nieuwe ketting. Anders is de kans zeer groot dat je onder belasting het gevreesde kettingsprongsyndroom zult ervaren.
Andere versleten, beschadigde of extreem vuile onderdelen van de aandrijflijn
Deze omvatten:
- versleten of verkeerd uitgelijnde derailleurpoelies
- oude of defecte shifters die de indexering in sommige versnellingen afwerpen
- gebroken/gebogen tanden op een of meer cassettetandwielen
Ophoping van vuil en roet op aandrijflijncomponenten zal ook schakelproblemen veroorzaken, waaronder overslaande kettingen.
Niet-overeenkomende of onjuist geïnstalleerde onderdelen van de aandrijflijn
De wereld van de moderne aandrijflijn van fietsen kan erg verwarrend zijn. Je gaat gemakkelijk in de fout. Zeker als je zelf onderdelen vervangt zonder goed thuis te zijn in de compatibiliteit en uitwisselbaarheid van componenten.
Veel hedendaagse Shimano- en SRAM-aandrijflijnen hebben bijvoorbeeld directionele kettingen. Dat wil zeggen, de ketting is bedoeld om op slechts één juiste manier op de aandrijflijn te worden geïnstalleerd. Waardoor het juiste deel van de ketting past bij de tandwielen en kettingbladen zoals de bedoeld voor optimaal schakelen.
Als jouw fiets zo’n aandrijflijn heeft en je doet dit verkeerd, zul je waarschijnlijk te maken krijgen met kettingslip.
Een ander voorbeeld zijn de precieze toleranties die moderne aandrijvingen nodig hebben om correct te functioneren. Shiamano en SRAM specificeren bijvoorbeeld een bepaalde “B-tension”-afstelling die bijzondere aandacht vereist bij het afstellen van de achterderailleur. Als deze niet correct is ingesteld, kun je vervelende verschuivingen ervaren.
Gelukkig zijn de installatiehandleidingen van de fabrikant slechts een paar klikken verwijderd. Neem daarom de tijd om de installatiehandleidingen te raadplegen voordat je nieuwe onderdelen monteert.
Er is iets mis met de freehub/cassette of freehub/hub shell-interface
Misschien zit de cassette niet helemaal goed op de freehub. Misschien is een van de tandwielen niet goed ‘geklokt’ en moet deze goed worden geplaatst. Misschien zijn de pallen van de vrijloopnaaf versleten en slipt de vrijloopnaaf, niet de ketting, onder belasting.
Misschien is de naafschaal zelf beschadigd zodat die speling veroorzaakt op plaatsen die de functie van andere aandrijflijncomponenten beïnvloeden. Al deze zijn de moeite waard om te controleren of niets tot nu toe heeft gewerkt.
Samenvatting
Het overslaan van de ketting, verschuivingen en springende tandwielen zijn mechanische problemen die lastig te diagnosticeren zijn. Vaak heb je een beetje geduld en mechanische kennis nodig om de exacte oorzaak te achterhalen.
Het probleem doet zich meestal alleen voor bij hard trappen. Veel fietsen die onbetrouwbaar schakelen op de weg of trail kunnen prima schakelen op de werkstandaard, wat het diagnoseproces bemoeilijkt.
De beste manier is door methodisch te zijn en te werken op basis van het eliminatieproces. Gebruik de bovenstaande tips als algemene leidraad en begin met de gemakkelijkste dingen om te controleren. Of de dingen waarvoor geen dure onderdelen of grote reparaties nodig zijn. Neem de lijst door totdat je bij de oplossing komt.
Als al het andere faalt, kun je altijd nog naar jouw plaatselijke fietsenwinkel gaan.
Lees ook onze andere reviews door:
- Veelvoorkomende problemen met het achterwiel van de fiets
- Review: Dit vinden wij van de Dare2Ride Fuego Fietstrainer 1.0 Smart
- Fietstrainer Review: De Wahoo Kickr Core trainer
- Review: onze mening over de Wahoo Kickr V5 fietstrainer
- Review: hoe goed is de Saris H3 Direct Drive trainer?
- Fietstrainer Review: De Tacx Flux S Smart T2900S getest
- Fietstrainer Review: De Tacx Neo 2 Smart trainer getest
- Fietsreview: De Garmin Edge 130 Plus fietscomputer
- Garmin Edge Explore review. Is deze GPS de moeite waard?