Selecteer een pagina

Mountainbiken is een geweldige manier om de lichaamsbeweging te krijgen die je nodig hebt om je dagelijkse calorieën te verbranden en het is iets waarmee je tegelijkertijd kunt socialiseren met andere mensen. Het feit dat dit plaatsvindt in de frisse buitenlucht maakt het des te beter voor je. Maar Hoeveel calorieën verbrand je met mountainbiken? En welke factoren spelen een rol? We leggen het je verder uit in dit artikel.

 

Hoeveel calorieën verbrand je met mountainbiken

Met mountainbiken verbrand je gemiddeld zo’n 13 calorieën per minuut, waarbij je op vlakker terrein minder calorieën verbrandt en op ruiger terrein meer calorieën.

Dit kan oplopen tot bijna 800 calorieën per uur, afhankelijk van je snelheid en het terrein. Met mountainbiken verbrand je tussen de 450 – 1400 calorieën per uur. Ongeveer 680 calorieën worden verbrand per uur tijdens een gematigde mountainbike sessie.

 

Maar er zijn nog een paar andere factoren die bepalen hoeveel calorieën je verbrandt tijdens je mountainbiketochten, en er zijn ook een aantal andere gezondheidsvoordelen die deze sport met zich meebrengt. Een beetje meer weten over mountainbiken en over calorieën kan je helpen in te zien waarom deze sport zo’n geweldige manier is om je te helpen die calorieën te verbranden.

 

Wat beïnvloedt de snelheid waarmee je met mountainbiken calorieën verbrandt?

Wat beïnvloedt de snelheid waarmee je met mountainbiken calorieën verbrandt
Naast het terrein waar je overheen gaat, is een andere factor die van invloed is op het aantal calorieën dat je verbrandt, de snelheid waarmee je fietst. Als je bijvoorbeeld zo hard mogelijk gaat in een wedstrijd mountainbiken, kun je in een uur tijd meer dan 1.000 calorieën verbranden.

Als je echter met een gematigde inspanning over niet al te uitdagend terrein rijdt, zul je waarschijnlijk zo’n 600 calorieën per uur verbranden. Dit is nog steeds beter dan fietsen op de weg, zelfs van en naar het werk, waarmee je slechts tussen de 450-500 calorieën per uur verbrandt omdat je alleen maar over een vrijwel vlakke en gelijkmatige weg gaat.

 

Je gewicht speelt ook een rol bij calorieënverbranding

Een andere belangrijke factor die een grote rol speelt in hoeveel calorieën je gaat verbranden tijdens een rit is je huidige gewicht. Dit is eigenlijk geweldig nieuws als je probeert om wat extra kilo’s te verliezen, want hoe meer je weegt, hoe meer calorieën je gaat verbranden terwijl je aan het mountainbiken bent.

Een deel hiervan is omdat je gedwongen wordt harder te trappen op je mountainbike om vooruit te komen op het parcours. De andere belangrijke reden waarom dit je calorieën beïnvloedt, is omdat mensen met een slanker of gespierder lichaam gewoon spieren hebben die efficiënter werken.

 

Hoelang ga je door?

De andere belangrijke factor die een grote rol speelt bij de hoeveelheid calorieën die je verbrandt tijdens het mountainbiken, is hoe ver je aan een stuk doorgaat. Hoe langer je door kunt gaan, hoe vermoeider je je zult voelen, en dus hoe harder je zult moeten werken om vooruit te blijven gaan. Dit is waarom lange ritten in feite meer calorieën verbranden dan dezelfde hoeveelheid tijd en dezelfde afstand als je het zou opsplitsen in kortere ritten.

Je gewicht en het gewicht van je fiets moeten ook worden meegerekend, want beide trekken je bergafwaarts en zorgen ervoor dat je meer moeite moet doen om bergopwaarts tegen ze in te gaan. Dan is er ook nog de kwestie van je hartslag. Als je niet erg fit bent, zul je je meer inspannen en zal je hart sneller slaan dan wanneer je fysiek fit bent.

Mocht je net beginnen met mountainbiken, probeer dan je routes goed te plannen. Hierdoor voorkom je blessures. Gebruik bijvoorbeeld een fietscomputer om je route van te voren te plannen.

 

Ride bicycle photo created by freepik - www.freepik.com
Lifestyle photo created by freepik - www.freepik.com