Fietsers gaan nergens heen zonder wielen – het is een voor de hand liggende uitspraak. Maar uiteindelijk betekent dat dat je als fietser regelmatig met wielen te maken krijgt. Of je nu een lekke band verwisselt of een probleem met de montage van het wiel oplost. Je zult de wielen van je fiets van tijd tot tijd moeten verwijderen en opnieuw monteren. Dat is niet zo’n grote uitdaging op het voorwiel, maar het achterwiel van je fiets is een andere zaak. De ketting terug over de derailleur krijgen en het wiel weer op zijn plaats krijgen kan je hoofdpijn bezorgen. Veel fietsers hebben nooit geleerd hoe ze het goed moeten doen. Met behulp van deze blog kun je leren hoe je dat achterste fietswiel kunt monteren, zodat je weer kunt trappen. Lees dus verder voor meer informatie over het plaatsen van een achterwiel op een fiets.

Meest voorkomende problemen

Voordat we ingaan op het montageproces van het achterwiel van een fiets, bespreken we enkele van de meest voorkomende problemen.

Houd er ook rekening mee dat verschillende problemen mogelijk niet van toepassing zijn op jouw fiets. Dit is afhankelijk van het type as dat je hebt. Velgremmen hebben meestal spiesen met een CAM-hendel die strakker wordt. Terwijl schijfremmen meestal steekassen hebben die op hun plaats kunnen worden geschroefd. We zullen duidelijk maken over welk type we het hebben. Je kunt bijvoorbeeld ook last hebben van een fiets die doortrapt.

Slepende rem

Elke fietser heeft wel eens een slepende rem ervaren en dit gebeurt ongeacht welk type rem en asopstelling je hebt. De rem kan slechts op een bepaald punt in de rotatie van jouw wiel raken of helemaal rond wrijven. Hoe dan ook, je wiel draait niet vrij rond.

Dit kan je enorm van energie beroven. Het is niet ongebruikelijk om tot 20% van je trapkracht te verliezen als gevolg van een slepende rem. Tijdens een lange rit kan dat energieverlies oplopen, waardoor je aan het eind uitgeput en uitgeput achterblijft.

Om er zeker van te zijn dat jouw wiel correct is gemonteerd, kun je de spintest voor elke rit uitvoeren. Til het wiel op de fiets van de grond en draai het langzaam in de rijrichting. Let erop dat het achterwiel van de fiets op geen enkel punt tegen de rem wrijft. Anders moet je het mogelijk afstellen of opnieuw monteren (meer daarover hieronder).

Het achterwiel zit los

Een los wiel is een veel gevaarlijker probleem en je merkt het misschien niet eens totdat het een probleem wordt. Laxiteit kan beide soorten assen overkomen. Maar als je een steekas hebt, zal je wiel een geluid maken als het een beetje los zit. Het is hierbij onwaarschijnlijk dat het wiel van de fiets zal komen.

Het is vooral belangrijk om op te letten met een CAM-spies. Als je spiesjes hebt en een wiel zit los, dan kun je voorkomen dat het van de fiets loskomt. Je hoeft hem alleen maar vast te draaien. De spies die je wiel in de uitvaleinden monteert, heeft een CAM-hendel die je vastschroeft. Vervolgens duw je deze naar beneden om het op zijn plaats te vergrendelen. Schroef het ver genoeg zodat het strak genoeg is om een teken op je handpalm achter te laten.

Jouw spies is slecht gepositioneerd

Dit is alleen een probleem als je een spies hebt met een CAM-hendel. Wanneer je de hendel op zijn plaats vergrendelt, zorg er dan voor dat het de richting van 10 uur heeft. Wanneer je rechtstreeks naar het stuur kijkt, dan moet de spies zich aan de linkerkant bevinden. Duw de hendel ver genoeg naar binnen zodat deze ook in de richting van het wiel staat. De juiste positionering voorkomt dat er iets blijft haken tijdens een rit.

Je hebt een lekke band

Dit is waarschijnlijk het meest voorkomende probleem waarmee u als fietser te maken krijgt. Als je een binnenband op een lekke band moet vervangen, moet je het wiel van de fiets halen.

Hoe kun je het achterwiel van je fiets vervangen

De truc om je wiel eraf en weer aan te krijgen ligt in hoe je het probleem benadert. Ten eerste wil je niet zomaar brute kracht gebruiken om het achterste fietswiel eraf of aan te krijgen. En dat vermijden komt allemaal neer op waar je de druk uitoefent.

Het afhalen van het achterwiel

Het wiel eraf halen is gemakkelijker dan de montage van het achterwiel van een fiets. Maar dit proces vereist nog steeds de juiste aanpak:

  • Schakel de ketting naar de verste versnelling van de fiets.
  • Maak jouw spies los of schroef de steekas los om deze volledig van het wiel te verwijderen.
  • Ga over de fiets staan, plaats een hand op het achterwiel en een op het zadel.
  • Houd het wiel op zijn plaats op de grond en til de fiets op. Hierdoor wordt de derailleur geopend en kan de ketting loskomen van de fiets.

Het opzetten van het achterwiel

Dit is het omgekeerde van het bovenstaande proces. Dit vergt wat meer aandacht voor detail:

  • Ga vanaf de linkerzijde (zonder ketting) over de fiets staan. Zorg dat jouw hoofd zich direct boven de cassette bevindt wanneer je over het stuur leunt.
  • Terwijl je over de fiets leunt, breng je het wiel in positie. Zodat de ketting zich over het kleinste tandwiel bevindt.
  • Houd de fiets van de grond, haal je hand even van het stuur en open de derailleur handmatig. Dit doe je door deze zo ver mogelijk naar de achterkant van de fiets te trekken.
  • Laat de fiets op de cassette zakken zodat de ketting op het kleine tandwiel zit. Laat dan de derailleur los zodat alles op zijn plaats valt.
  • Als je een steekas hebt, plaatst je deze op het wiel en draai je deze stevig vast. Als het een spies is, draai deze dan vast zoals hierboven beschreven in het gedeelte over losse wieltjes.
  • Geef je wiel de spin-test (hierboven beschreven) om er zeker van te zijn dat het vrij is. Als dat niet het geval is, moet je de zaken losser maken en aanpassen totdat dit het geval is.

 

 

Lees ook onze andere reviews door: