De koppelsensor in een elektrische fiets is een van de belangrijkste onderdelen die de prestaties van de fiets beïnvloeden, omdat deze verantwoordelijk is voor het leveren van het signaal aan de regeleenheid en vervolgens aan de motor. In deze blog zullen we de soorten koppelsensoren bespreken, en de methode om elk van hen te installeren. Op deze manier kun je zelf de sensor van je elektrische fiets vervangen.

 

Hoe weet je of je een probleem hebt met de koppelsensoren?

Om de koppelsensor te testen, heb je speciaal gereedschap nodig om de reactie van de sensor op druk erop te meten, maar er zijn tekenen die wijzen op een storing in de koppelsensor.

 

1- Langzame start van de fiets:

Wanneer de koppelsensor efficiënt werkt, is er geen vertraging in de beweging van de fiets. Zodra je het pedaal indrukt, voel je de hulp van de motor, maar als je een vertraging in de beweging van de elektrische fiets opmerkt, dan betekent dit dat de sensor niet correct reageert.

 

2- Plotselinge stop:

Een van de meest voorkomende tekenen dat er een probleem is met de koppelsensor is het tijdelijk stoppen van de e-bike tijdens het trappen en de reden hiervoor is dat de sensor het signaal niet verzendt.

 

3- Luidheid van de motor.

Als je tijdens het schakelen een constante toename van het geluid van de motor bij gemiddelde of kleine snelheden waarneemt, betekent dit dat de motor hard werkt bij gemiddelde of lage snelheden omdat de koppelsensor niet goed werkt.

 

Wat zijn de belangrijkste soorten E-bike-koppelsensoren?

Over het algemeen zijn er twee soorten koppelsensoren voor e-bikes: eerst de spanningsmetersensor, ook bekend als de achterste koppelsensor, en de hall-effectsensor die bekend staat als de trapassensor.

De hoogste kwaliteit elektrische fietsen zijn vaak uitgerust met een koppelsensor. Praktisch gesproken, wanneer een rijder minder dan 16 km/u rijdt, bepaalt de koppelsensor de hele rijervaring.

Omgekeerd, voor snelheden boven 16 km/u, neemt het cadanssensorsysteem de controle over de rijervaring over en geeft de koppelsensor zijn taak door aan de cadanssensor. Je hoeft niet veel te trappen om een enorm vermogen te realiseren. De fiets levert meer vermogen zodat je efficiënt met je energie om kunt gaan.

 

1- Achterste koppelsensor (rekmeter)

Het idee van de achterste koppelsensor is dat wanneer het pedaal wordt ingedrukt, de spanningsmeter wordt verplaatst en op basis van deze beweging een signaal naar de motor wordt gestuurd om een ​​hoeveelheid kracht te extraheren die gelijk is aan de hoeveelheid druk.

 

2- Trapassensor (hall-effect)

De trapassensor leest het magnetische veld rond de metalen assen tussen de cranks, het neemt de veranderingen in het magnetische veld aan en zet ze om in een spanningssignaal en stuurt deze vervolgens naar de controller.

 

Sensor elektrische fiets vervangen

Zoals we al eerder aan hebben gegeven in dit artikel, zijn er meerdere soorten sensoren die je op je elektrische fiets kunt vervangen. We geven je een duidelijke uitleg hoe je de verschillende sensoren zelf kunt demonteren en kunt vervangen. Let er op dat je wel enige technische kennis nodig hebt om hier mee aan de slag te gaan. Durf je het zelf niet aan? Ga dan naar een specialist die je verder kan helpen.

 

Hoe de Ebike-achterkoppelsensor te vervangen?

Hulpmiddelen: Inbussleutel 5 mm

  • Verwijder het achterwiel en de batterij
  • Maak de derailleur los
  • Plaats de derailleur voorzichtig om verkeerde uitlijning te voorkomen
  • Draai de drie bouten los die de koppelsensor vasthouden
  • Ontkoppel de oude koppelsensor.
  • Plaats de nieuwe koppelsensor (zorg ervoor dat u de eerste bout niet te hard aandraait)
  • Draai de drie bouten zo goed mogelijk vast.
  • Zet de derailleur terug en draai hem goed vast
  • Plaats het achterwiel terug

 

Hoe de E-bike-koppelsensor (onderbeugel) te vervangen

Benodigd gereedschap:

  • Inbussleutel 8 mm
  • Inbussleutel 5 mm
  • Sensorsleutel met 3 koppels
  • Sleutel 16
  • Crank verwijdergereedschap (huls 14)
  • Trapas dopsleutel

 

Stappen voor vervanging van koppelsensor.

  • Verwijder de batterij.
  • Verwijder de linker crank met een inbussleutel van 8 mm en gebruik vervolgens het gereedschap voor het verwijderen van de crank en vervolgens sleutel 16.
  • Verwijder de kettingbladset
  • Verwijder de rechter crank met inbussleutel 8 mm en gebruik vervolgens het gereedschap voor het verwijderen van de crank en vervolgens sleutel 16.
  • Verwijder de trapas met behulp van het gereedschap voor het verwijderen van de trapas.

 

Losmaken van de nieuwe koppelsensor.

  • Installeer de juiste kopschroefdraad met behulp van de momentsleutel.
  • Installeer de draadring en zorg ervoor dat u deze op de juiste plaats plaatst.
  • Installeer het wortelgedeelte van de koppelsensor en draai het vast met behulp van het trapasgereedschap.

 

Het terugplaatsen van de onderdelen

  • Plaats de linker crank terug.
  • Plaats de kettingringset terug.
  • Plaats de rechter crank terug.
  • Voeg de batterij toe aan de ebike.
  • Steek de koppelsensor in de controller.

 

Hoe de instelling van de koppelsensor op het E-bike-scherm te controleren?

De laatste stap na het installeren van de koppelsensor is het controleren van de instellingen. Het doel van het controleren van de instellingen is ervoor te zorgen dat de sensor correct is geïnstalleerd. Om er zeker van te zijn dat de sensor correct is geïnstalleerd, ga je naar de PAS-instellingen op het display van de controller en controleer je of de huidige spanning zonder gebruik van het pedaal 1,5 volt is.

Als de waarde lager is, dan heb je de kabel niet correct aangesloten en moet je deze nogmaals controleren.

 

Lees ook eens over: