Als wielrenner kom je er niet onderuit: je moet regelmatig het stuur van je racefiets tapen zodat je een goede grip blijft houden. Het is een vaardigheid die oefening en geduld vereist. Het moet er netjes en schoon uitzien als je gaat fietsen. Je kunt dit combineren met andere, eveneens nuttige zaken. Maar hoe kun je het beste stuurlint vervangen? Lees verder en we leggen je alles uit.
Zo kun je, wanneer je aan de slag gaat om een nieuw lint te wikkelen om je stuur, ook eventueel je kabels en behuizing vervangen. Bovendien is het dan tevens een geschikt moment om de hendels, die op het stuur zitten, eventueel hoger of lager te stellen. Omdat vervangen van een lint een lastig karwei kan zijn, geven we je tips en uitleg om je te helpen.
Het is belangrijk om het stuurlint van je fiets regelmatig te vervangen
Hoe weet je of je oude stuurlinten aan vervanging toe zijn? Om te beginnen is het noodzakelijk om je stuurlint van je racefiets met de nodige regelmaat te verwisselen, omdat je anders je grip op het stuur kunt verliezen.
De belangrijkste indicator is wanneer het lint begint los te komen en te ontrafelen. Als de tape niet correct is aangebracht, kan dit ook gebeuren voordat het materiaal daadwerkelijk is versleten. In dit stadium kun je het stuur misschien gewoon opnieuw tapen. Een loshangend stuurlint brengt immers jouw vermogen om doelgericht en veilig te rijden ernstig in gevaar.
Wanneer het lint te lang op je stuur zit, zal het brozer worden en heeft het soms de neiging zich aan het stuur te binden. Het wordt dan een kwestie van het in secties “afpellen”. Laat het niet zo ver komen. Tape voelt in dit stadium vaak glad en vrij stevig aan. Als het te oud is, heeft het al veel van de eigenschappen verloren waarvoor het is ontworpen, zoals comfort en grip.
Stuurlint vervangen
Begin als je opnieuw het stuurlint gaat vervangen met een grondige inspectie. Zelfklevende opgevulde tapes kunnen resten achterlaten bij het verwijderen en deze moeten worden weggehaald. Behuizing en kabels worden vaak onder de tape door geleid. Gebruik dun plakband zoals isolatietape of smalle stroken vezeltape om de behuizing op zijn plaats te houden.
Stuurlint voor een racefiets kan worden gemaakt van
- stof,
- kurk,
- gewatteerd vinyl
- of andere synthetische materialen.
Tapemerken zullen verschillen, zowel in de manier waarop het uitrekt als in de sterkte waarmee het over het stuur wordt getrokken. Als je niet bekend bent met het merk en het type, pak dan het uiteinde vast en trek er aan om een idee te krijgen van de treksterkte. Dit kan helpen voorkomen dat het per ongeluk breekt terwijl je bezig bent om het rond je stuur te wikkelen.
Tips voor het wikkelen van het stuurlint op je racefiets
Richt je werkgebied zo in dat gereedschappen en onderdelen binnen handbereik zijn. Naast het stuurlint heb je een schaar of een scherp mes nodig en tape om de behuizing aan het stuur vast te houden. Evenals afwerktape zoals isolatietape dat fungeert als uiteinde en de pluggen voor het stuureinde. Snijd de afwerkingstape voor met een lengte van ongeveer 20 tot 25 cm en plak de uiteinden op de bovenbuis. Trek ten slotte elke kap naar achteren om het hendel lichaam bloot te leggen.
In welke richting je je stuurlint precies moet wikkelen, is soms een twistpunt tussen fietsers en monteurs. De vuistregel is dat het wikkelen moet beginnen aan het einde van het stuur aan de onderkant, zodat je naar boven toe werkt. Wanneer je begint bij de bovenkant, dan zal dit ertoe leiden dat de rand van het tape naar beneden rolt tijdens het rijden.
Handplaatsing
Velen hebben de neiging om deze vuistregel van beneden naar boven werken te volgen, maar de beste afwikkeling voor jou zal afhangen van jouw favoriete handplaatsing.
Als je duimen meer naar de bovenkant van de balk zitten, betekent dit dat je handen meer naar buiten rollen. Dat betekent dat je van je af wilt wikkelen. Dat is rechts met de klok mee, links tegen de klok in, zodat de natuurlijke rol van je handen met de tape meegaat in plaats van los te trekken. Als je handen meer naar binnen rollen, wikkel dan naar je toe. Of tegen de klok in aan de rechterkant, met de klok mee aan de linkerkant.
Denk voordat je aan het vervangen begint waar je wil dat de tape eindigt. Sommige sturen zijn gemaakt met een duidelijke huls in het midden, die kan worden gebruikt als uiteinde van de tape. Andere sturen hebben een lange tapsheid en missen een duidelijke plaats om te eindigen. Bepaal in deze gevallen waar te eindigen en hoeveel tape nodig is voor je comfort.
Tijdens intensief racen hebben je handen de neiging om druk op het stuur uit te oefenen. Door de richting van de wikkel aan te passen, wordt het losraken van de tape tot een minimum beperkt. Bij het rijden op de toppen van het stuur is het echter de gewoonte van veel fietsers om tijdens grote inspanning hun handen naar achteren te trekken. Om dit tegen te gaan, moet de richting van de wikkeling worden omgekeerd boven de hendels. Hoe je dit doet zal hieronder worden uitgelegd.
Volg de volgende stappen
Start de tape aan de onderkant van het stuur, met een extra omslag tot voorbij het einde. Trek met spanning en wikkel drie of vier keer terwijl je de tape vooruit wikkelt. Stop de extra tape in het uiteinde van het stuur en steek de stuur plug erin. Controleer of de plug goed vastzit en of de tape er netjes uitziet. Corrigeer indien nodig voordat je verdergaat.
Als de tape die je gebruikt een plakstrip heeft, dan bevindt deze zich in het midden van de tape. Trek met spanning en zorg voor overlap terwijl je verdergaat, zodat de lijm zich op het onbedekte stuur bevindt, net voorbij de vorige omwikkeling van de tape. Bij niet-klevende tapes, zorg je voor voldoende overlap zodat ongeveer de helft van de tape op het stuur ligt.
Blijf de tape op spanning houden door tijdens het wikkelen aan de tape te trekken en zorg ervoor dat je niet te veel kracht uitoefent waardoor de tape kan breken. Met name een stoffen tape moet mogelijk glad worden gemaakt, door te trekken en achteruit te wikkelen totdat het mooi op het stuur ligt, vooral in de hoeken. Controleer grondig tijdens het wikkelen en laat geen openingen in het stuurlint achter.
Hendel lichaam
De tape-omwikkeling moet het hendel lichaam passeren. De eenvoudigste en gemakkelijkste methode bij de remhendels is simpelweg om de tape uit te rekken als je het lichaam bereikt. Dit zorgt voor een kleine zichtbare opening in de omslag. Deze techniek zal echter resulteren in een minder gewenste draairichting van de wikkel langs de bovenkant van het stuur.
Je kunt ook de hendel gebruiken om de wikkelrichting om te keren. Door over de binnenkant van het lichaam te wikkelen en dan verder langs het stuur omhoog te gaan, gaat de tape vervolgens in de tegenovergestelde richting. Het wordt dan van voor naar achter gewikkeld.
Een andere techniek is om een klein stukje stuurlint te gebruiken om het stuur bij de remgreep af te dekken. Deze extra stukjes worden soms meegeleverd met de tape. De kap moet naar voren worden getrokken om de hendel bloot te leggen. Wanneer de tape zich dicht bij het hendel lichaam bevindt, plaatst je het eindstuk over de achterkant van de hendel.
Ga door met het rondom de hendel wikkelen en voeg daar een of twee extra wikkels langs de hendel aan toe. Plaats de hendel bescherming terug en controleer de tape op openingen. Corrigeer eventuele fouten met extra tape.
Techniek voor dun stuutlint
Nog een andere techniek kun je toepassen als het stuurlint van je racefiets relatief dun is. De tape wordt om de hendel gewikkeld en dan weer terug onder de hendel, waardoor een soort achtvorm ontstaat. Deze extra omwikkeling zal meer tape in beslag nemen en kan een grote bolvormige massa achterlaten bij de hendel.
Blijf in de richting van het midden van het stuur wikkelen. Zorg voor een consistente hoeveelheid lint en wikkel ten minste twee keer voorbij jouw eindpunt. Gebruik een schaar of een scherp mes dat recht op het lint wordt gehouden en kerf of markeer de tape langs de lijn waar deze moet eindigen.
Wees echter voorzichtig bij het werken aan een stuur van koolstofvezel. Maak geen diepe sneden in de vezels van koolstofbuizen.
Dubbel tapen
Dubbel tapen is een manier om problemen met hand- en polscomfort te verhelpen. Het gebruik van twee rollen lint op elkaar zorgt voor een erg dik stuur, maar verhoogt het comfort enorm. Een andere methode is om een strook overgebleven tape langs het bovenste gedeelte van de bar (waar je handen veel tijd doorbrengen) te laten lopen en hier overheen te plakken. Dit helpt als je zonder handschoenen rijdt.
Als je van triatlons houdt of je fiets veel op een hometrainer gebruikt, controleer je lint dan vrij regelmatig. Zweet en zout water verzamelen zich in het stuurlintmateriaal en kunnen leiden tot corrosie gerelateerde problemen in andere fietsonderdelen.
Een nieuwe look
Een van de dingen die ook leuk zijn aan het opnieuw tapen van je stuur, is dat het een goedkope manier is om tegen minimale kosten een beetje maatwerk aan je fiets toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld van kleur veranderen, dit is een detail maar het oog wil ook wat.
Als je voor kleuren gaat, hou er dan rekening mee dat je witte tape moeilijk schoon krijgt. Het ziet er zeker geweldig uit, maar na ongeveer drie ritten zal dat wit een vuil gebroken wit zijn en vanaf daar gaat het allemaal bergafwaarts. Zelfs met een grondige reiniging krijg je nooit de originele look terug.
Wanneer je hebt besloten om de tape te vervangen, is het tijd om te gaan winkelen! Er zijn talloze opties beschikbaar, maar de drie belangrijkste eigenschappen zijn comfort, duurzaamheid en grip. Als je je wilt concentreren op comfort, zoek dan naar kurk- of geltape (of beide!). Dit type zal wat dikker en veerkrachtiger zijn omdat ze je handen wat meer bescherming geven tegen de constante trillingen.
Andere tapetypes zijn misschien wat minimaal in comfort, maar zijn handig voor diegenen die graag een dunnere stuurstaaf vasthouden zonder extra hoeveelheid vulling. Draag daarom gewoon een goede set handschoenen met gel.
Lees ook eens ons artikel over een fietsbril op sterkte door. En als je de echte redenen wil weten waarom wielrenners hun benen scheren, dan hebben we ook een leuk artikel voor je om door te lezen. We hopen dat je veel uit dit artikel over je stuurlint vervangen hebt kunnen halen.