Hittegolven komen over de hele wereld voor. En klimaatverandering betekent dat ze warmer worden en langer duren. Lees hier onze tips om koel te blijven in de zomer en jezelf te beschermen tegen de hitte.

1. Wees verstandig als de zon schijnt

Het is het beste om niet naar buiten te gaan tijdens de heetste uren van de dag, maar soms kan dat niet worden vermeden. Denk aan het volgende als je naar buiten gaat:

  • Draag (en breng regelmatig opnieuw) zonnebrandcrème aan.
  • Bedek je hoofd met een hoed of pet.
  • Neem regelmatig een pauze binnenshuis of in de schaduw om hitte-uitputting of een zonnesteek te voorkomen.
  • Draag lichte, ruimvallende kleding
  • Blijf zoveel mogelijk in de schaduw en uit de zon

2. Houd je huis koel

Tijdens warm weer is het belangrijk om je huis koel te houden zodat je kunt ontsnappen van de hitte. Je huis koel houden kan helaas lastiger zijn dan het klinkt. Je kunt natuurlijk in een airconditioning laten installeren en daarvoor moet je naast de prijs nog steeds rekening houden met reparatiekosten als je de airco moet laten maken en onderhoud, maar het is nog steeds een investering die zich terugbetaalt en een bijna onvergelijkbaar comfort biedt.

Daarnaast kun je gordijnen of luiken dicht houden, zo weinig mogelijk in huis proberen te koken (en in plaats daarvan de barbecue te gebruiken) en elektrische apparaten zoveel mogelijk uit te schakelen.

3. Drink genoeg water

Zorg er bij warm weer voor dat je veel water drinkt. Drink indien mogelijk sportdranken om verloren zouten, suikers en vloeistoffen aan te vullen. Zowel koude als warme dranken zorgen ervoor dat je kerntemperatuur op dezelfde temperatuur blijft. Het consumeren van warme dranken koelt je niet effectiever af dan koude dranken. In de hitte moet je echter dranken met cafeïne, zoals thee en koffie, vermijden. Het is meestal het beste om het bij water te houden.

Als je de hele dag zweet, moeten de vloeistoffen die je verliest worden vervangen om uitdroging te voorkomen.

Symptomen van uitdroging zijn onder andere:

  • een droge mond
  • duizeligheid of verwarring
  • hoofdpijn

4. Eet lichte maaltijden om je koeler te voelen

Als het warm is, kun je beter meerdere lichte maaltijden eten. Voedsel met een hoog watergehalte, zoals aardbeien, komkommer, selderij en sla, helpt je ook gehydrateerd en koel te blijven in warm weer.

Je kunt ook voedingsmiddelen proberen met een hoog vochtgehalte, zoals soepen en stoofschotels, die bijdragen aan je hydratatieniveau.

6. Beperk fysieke activiteit tot koelere delen van de dag

Het is belangrijk om je routine niet te veel te verstoren bij warm weer, maar soms moet dat wel. Hardlopen in de vroege ochtend kan verschrikkelijk klinken als je wekker gaat, maar het kan gevaarlijk zijn om in de brandende middagzon te sporten en het risico te lopen op uitdroging, hitte-uitputting of een zonnesteek.

Houd bij het plannen van je dag rekening met de temperatuur en beperk, indien mogelijk, fysieke activiteiten tot wanneer het koeler is. Als je besluit te gaan sporten, zorg er dan voor dat je veel water drinkt en meer pauzes neemt dan normaal, om er zeker van te zijn dat je je lichaam niet extra belast.

Zorg er ook voor dat je na het sporten een koude douche neemt om af te koelen en volg onze andere adviezen om de hele dag koel te blijven.

8. Ken de risico’s

De hitte kan ernstige gevolgen hebben voor je lichamelijke gezondheid en vooral tijdens een hittegolf is het belangrijk om te letten op tekenen van een zonnesteek en hitte-uitputting. Veel mensen geloven dat hitte-uitputting en zonnesteek dezelfde dingen zijn, maar een zonnesteek is potentieel veel ernstiger.

Hitte-uitputting wordt veroorzaakt wanneer het lichaam overtollig water, zout en suikers verliest door te zweten. Je kunt dit behandelen door voldoende te drinken, uit de zon te blijven en te weten hoe je je lichaam kunt afkoelen.

Een hitteberoerte ontstaat wanneer de lichaamstemperatuur gevaarlijk hoog wordt en het lichaam niet langer in staat is zichzelf af te koelen. Symptomen zijn onder meer verwarring, hoofdpijn, misselijkheid en spierkrampen. Een ander symptoom is een blekere huid dan normaal. Afhankelijk van je huidskleur kan dit betekenen dat je huid er asgrauw, grijs of geler uitziet. Het kan gemakkelijker zijn om deze kleurverandering op te merken op de handpalmen, nagels of ogen, tandvlees en tong.

Een zonnesteek kan zich zonder enige waarschuwing ontwikkelen en er snel toe leiden dat iemand niet meer reageert. Het is van cruciaal belang om ze zo snel mogelijk af te koelen door ze in een nat kledingstuk te wikkelen en een ambulance te bellen.

We hopen dat je hier wat goede ideeën hebt gekregen over hoe je koel kunt blijven in de warme zomerzon.