Selecteer een pagina

Of je nu wel of niet hebt gefietst tijdens je zwangerschap, op een bepaald moment na de komst van de kleine ga je je misschien afvragen wanneer je weer op de fiets kunt stappen. En dat is zeker het geval als je een keizersnede hebt ondergaan.

Als je een moeilijke bevalling hebt gehad, of als het je eerste baby is, zul je waarschijnlijk eerder huiverig dan gretig zijn om weer op de fiets te stappen. Maar als alles soepel is verlopen, of als het niet je eerste kind is, zul je verbaasd zijn hoe snel je lichaam weer opkrabbelt. In dit artikel bespreken we wanneer je weer kunt fietsen na een keizersnede.

 

Wanneer kun je weer fietsen na een keizersnede

Wanneer kun je weer fietsen na een keizersnedeHet zal waarschijnlijk wat langer duren voordat je ook weer klaar bent om te gaan fietsen. De meningen zijn enigszins verdeeld over wanneer je weer kunt fietsen na een keizersnede. Sommige medische instanties schrijven op hun site dat het na 2 tot 4 weken alweer mogelijk is om geleidelijk weer kleine stukjes te gaan fietsen.

Maar de meeste vrouwen die een keizersnede hebben ondergaan, vinden dat ze ongeveer drie maanden na de geboorte van hun baby weer kunnen beginnen met sporten (of op een normaal tempo fietsen). Als je denkt dat je er klaar voor bent, maak dan een afspraak met je arts om te laten onderzoeken of je weer kunt starten met fietsen.

De ene vrouw zal sneller herstellen en weer op de fiets kunnen stappen dan de andere vrouw. Het is in ieder geval belangrijk om naar je lichaam te luisteren en voor de zekerheid de arts te raadplegen.

 

Let hier op als je weer start met fietsen na een keizersnede:

  • Begin met korte stukken
  • bouw je schema rustig op
  • zet niet teveel kracht tijdens het fietsen
  • ga geen heuvels op fietsen
  • zorg dat het zadel goed afgesteld is
  • voel je nog pijntjes of een trekkend gevoel? Stop dan meteen.

 

Voor de zekerheid langs de arts

Het kan vervelend zijn om te wachten op toestemming van de dokter om na een zwangerschap weer te gaan fietsen, maar het laatste wat je wilt doen is je genezingsproces omkeren in je haast om je lichaam van voor je zwangerschap terug te krijgen. Spring dus niet op het zadel voordat je er helemaal klaar voor bent, begin met korte, rustige ritjes en als je ongemak of pijn voelt, stop dan en ga terug naar je dokter. Kortom, luister naar wat je eigen lichaam je vertelt.

 

Lees ook eens onze andere artikelen door over blessures die je kunnen hinderen bij het fietsen, zoals: een liesbreuk, hielspoor een klapvoet of een frozen shoulder.