Fietsen is een fantastische manier om fit te blijven en past dan ook zeker in een gebalanceerd leven. Helemaal in de zomer is het heerlijk om van de zon en de buitenlucht te genieten. Om ook in de zomer ervoor te zorgen dat je met plezier op de fiets zit, hebben we 5 tips voor je op een rij gezet.

 

Tip 1: Blijf water drinken

Het is altijd belangrijk, maar in de zomer is het van groot belang dat je echt genoeg water drinkt. Neem genoeg extra water mee, en drink goed voordat je opstap gaat en nadat je terug komt. Op een racefiets heb je vaak de mogelijkheid om twee bidons mee te nemen, dat is al een goede start! Vergeet deze niet te vullen.

 

Tip 2: Probeer Biaxol

Intensief fietsen kan een tol eisen op je spieren, vooral als je regelmatig lange afstanden fietst of intensieve trainingen doet. Hier komt Biaxol van pas. Dit supplement is speciaal ontwikkeld om het spierherstel te bevorderen en spiervermoeidheid te verminderen. Zo blijf je de hele zomer fietsen zonder overbelast te raken.

 

Tip 3: Draag goede kleding

Je hoeft niet per se in een fietspak op stap – hoewel die er wel voor zorgen dat je het niet te warm hebt, maar zorg in ieder geval dat je kleding draagt waarin je het niet te warm krijgt. Ga daarbij opzoek naar stoffen als polyster of nylon, want zorgen ervoor dat je zweet goed af kan voeren en drogen bovendien snel. Stoffen als katoen kan je beter verwijderen, want die houden veel vocht vast.

 

Tip 4: Plan handige routes

De juiste routes kunnen al een enorm verschil maken. Kies voor routes die regelmatig lange stukken in de schaduw hebben, zoals door bossen of parken. Ook in grote steden zijn er vaak voldoende opties om dit te doen; in de stad zelf blijven hangen is in het kader van de drukte vaak een minder goed plan.

Het tijdstip waarop je gaat fietsen maakt ook een enorm verschil. Probeer ’s middags niet te gaan, als je dat kan plannen, maar kies ervoor om in de vroege ochtend of later op de avond te gaan, zodat je niet op het heetst van de dag op de fiets zit. Niet alleen is dat oncomfortabel, je krijgt er ook ontzettend dorst van.

 

Tip 5: Controleer je fiets

In de zomer is de kans op ongelukken op de fiets kleiner, omdat de paden doorgaans droog zijn en de kans dat je in de modder een glijder maakt een stuk kleiner is, maar dat is zeker geen garantie! Controleer je fiets daarom ook altijd goed voordat je op pad gaat. Denk hierbij aan het controleren van de bandenspanning, de remmen en de ketting.

Met deze vijf tips ben je goed voorbereid om deze zomer volop te genieten van je fietstochten. Door gehydrateerd te blijven, Biaxol te gebruiken voor spierherstel, geschikte kleding te dragen, je routes slim te plannen en je fiets goed te onderhouden, kun je veilig en comfortabel blijven fietsen, ongeacht de hitte. Veel fietsplezier deze zomer!