Selecteer een pagina

Een hernia is een probleem dat de wervelkolom kan aantasten en dat een groot aantal mensen treft. Verantwoordelijk voor pijn in de regio van de rug, kan de hernia zelfs beperkend zijn. Is een hernia iets wat fietsen verhindert? Ontdek in dit artikel wat een hernia is, of je kunt fietsen met een hernia en welke activiteiten erdoor worden beperkt!

 

Wat is een hernia?

Een hernia is een aandoening die optreedt bij een scheuring van het vlies. Daarbij wordt ook de nucleus pulposus van de schijf aangetast. De wervelkolom bestaat uit verschillende benige structuren (wervels), die op elkaar gestapeld zijn.

Om te voorkomen dat deze botten voortdurend wrijving ondervinden, zit er tussen de wervels een dempende laag. Dit wordt de tussenwervelschijf. Deze schijf zit op de juiste plaats tussen de wervels, juist omdat hij de schokken kan opvangen die de wervelkolom dagelijks te verduren krijgt.

Echter, door verschillende situaties kan de tussenwervelschijf van zijn plaats verschuiven. Wanneer er alleen een verschuiving van de schijf is, zonder breuk van het externe membraan, wordt deze situatie discusprotrusie genoemd. Maar wanneer het membraan scheurt en ook de nucleus pulposus wordt aangetast, spreekt men van een hernia.

 

Hernia symptomen

Waar moet ik op letten bij fietsen met een herniaHet belangrijkste symptoom van een hernia is pijn in het gebied van de wervelkolom waar de hernia is ontstaan. Door de verschuiving van de tussenwervelschijf komen de zenuwen van de wervels in de verdrukking. Dit veroorzaakt een pijngevoel. Daarom rijst de vraag of het mogelijk is te fietsen met een hernia.

Bovendien kunnen er ook tintelingen zijn in de ledematen in de buurt van het gebied. Bijvoorbeeld, als de hernia zich in de lendenstreek voordoet. Dan kunnen de benen gevoeligheid, pijnverlenging en tintelingen vertonen. Ook kan het verlies van spierkracht voorkomen.

Hetzelfde gebeurt met de armen, in het geval van cervicale hernia’s. In feite zijn de twee meest voorkomende regio’s voor de ontwikkeling van discushernia’s de lumbale regio en de cervicale regio. Dit komt omdat juist dit de regio’s zijn met de grootste mobiliteit van de wervelkolom.

 

Is het mogelijk om te fietsen met een hernia?

Lichamelijke activiteit is altijd aan te bevelen voor iedereen, zolang men voorzichtig is en de oefening de gezondheid van de patiënt niet schaadt of de pijn niet verergert. Als je dus wilt fietsen en je hebt een hernia, dan is het belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te nemen. We geven je enkele tips waardoor je goed op de fiets kunt stappen met een hernia.

 

Vermijd fietsen als je pijn hebt

Het beoefenen van een lichamelijke activiteit moet altijd een plezierig moment zijn en moet niet worden beoefend als je pijn hebt. Het is beter om de pijn goed te behandelen en pas weer te gaan sporten als je zich beter voelt.

Veel mensen geloven dat mensen met een hernia de hele tijd moeten gaan liggen. Studies tonen echter aan dat hoe langer iemand gaat liggen, in de overtuiging dat dit de hernia “verbetert”, hoe slechter zijn prognose zal zijn.

Relatieve rust is dus alleen aan te bevelen bij pijn en slechts gedurende enkele dagen. Als de pijn minder wordt is het van belang om je gewone activiteiten weer op te pakken.

 

Kunnen mensen met een hernia op hometrainers

Het gebruik van een hometrainer, mits de juiste houding wordt aangehouden, is niet gecontra-indiceerd voor mensen met een hernia. In feite is deze uitrusting zelfs te verkiezen boven de gewone fiets, omdat de romp bij de gewone fiets de neiging heeft naar voren te leunen.

Gewone fietsen kunnen trillingen ontwikkelen en pijn veroorzaken. Daarom is het belangrijk om een goede rechte houding te houden.

 

Waar moet ik op letten bij fietsen met een hernia?

  • Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de fiets correct is afgesteld, zodat jouw houding ideaal is. Wanneer de fiets niet correct is afgesteld, zal er meer spierspanning zijn in sommige delen van het lichaam. Dit kan negatief uitpakken voor je hernia klachten.

 

  • Kies voor kortere trajecten. Lange perioden van lichamelijke activiteit kunnen het samentrekken van de spieren en de spanning in de spieren van de rug bevorderen. Dit kan pijn episodes tot gevolg hebben.

 

  • Vergeet niet te stretchen als je regelmatig of een lange periode op de fiets zit. Vergeet ook niet te werken aan de versterking van de buik- en rugspieren. Spierversterking is van essentieel belang voor wie van plan is te gaan fietsen en een gediagnosticeerd rugprobleem heeft.

 

  • Plan je route zorgvuldig. Zorg ervoor dat je de route goed onderzoekt van tevoren. Probeer hobbelwegen en heuvels te vermijden. Het is belangrijk om je fietsroutes rustig op te bouwen. Kies voor vlakke en goede wegen. Dit voorkomt onnodige exposure aan je rug.

 

Conclusie

Lichamelijke activiteit wordt altijd aanbevolen voor iedereen, zelfs voor mensen met een hernia. Maar zorgvuldigheid is van fundamenteel belang. Je mag geen zware oefeningen doen als je pijn heeft. Zoek professionele begeleiding, doe rekoefeningen en versterkende oefeningen, en kortere, minder belastende trainingen. Houd jouw fiets goed afgesteld en een goede houding aan tijdens lichamelijke inspanning.

Andere veel voorkomende blessures die bij fanatieke fietsers voorkomen zijn de frozen shoulder, klapvoet en een liesbreuk of na een keizersnede.

 

Lees ook onze andere artikelen over gezondheid en fietsen: