Steeds meer mensen rijden in Nederland rond op een elektrische fiets, of e-bike. Het zijn er inmiddels al ruim 2,5 miljoen, die er in ons land rondrijden, en de verwachting is dat dit aantal alleen maar verder zal stijgen. Waardoor is de e-bike opeens zo populair geworden? informatie over elektrische fietsen

1: We komen graag op tijd zonder hard te trappen

Nederlanders zijn van nature vrij stipte mensen, die graag op tijd op hun werk komen en ook bij afspraken niet graag te laat aan komen zakken. Zeker als je op de fiets aardige afstanden aflegt, kan het bij stevige wind zomaar gebeuren dat je een stuk langer doet over je tochtje en hierdoor toch te laat komt of je een ongeluk trapt om dit te voorkomen.

Veel mensen die de fiets gebruiken voor langere afstanden, stappen meer en meer over op de e-bike. Het geeft hen meer controle over hun reistijd, ze weten dat ze ongeacht de weersomstandigheden precies zo lang over hun ritje zullen doen als ze vooraf in gedachten hadden. Daarnaast zijn er ook meer dan genoeg mensen die er gewoon een hekel aan hebben om tegen de wind in te moeten trappen, of iedere dag met frisse tegenzin aan die vervelende heuvel of die hoge brug beginnen, op weg naar hun werk. Ook voor hen is de e-bike een geweldige uitvinding.

2: We staan niet graag in de file

Opvallend genoeg zijn er ook veel mensen die normaal gesproken de auto pakken die een e-bike aanschaffen. Zeker als de afstand naar het werk redelijk klein is, maar net iets te ver om op een normale fiets te stappen, wordt de e-bike vaak als een bijzonder goed alternatief gezien. Op deze manier heb je tenslotte de garantie dat je nooit in de file terecht zal komen, maar weet je ook dat je niet moe van het trappen op je werk aankomt, of na een lange werkdag nog een heel stuk terug moet fietsen.

3: De baas betaalt mee

De verwachting is dat in 2020 het aantal e-bikes alleen nog maar verder toe zal nemen. De bijtelling fiets van de zaak is namelijk compleet veranderd en een stuk aantrekkelijker geworden. Voor een bijtelling van 7% van de aanschafwaarde, dat komt neer op een paar euro per maand, kun je dan namelijk via je werkgever een e-bike leasen. De verwachting is dat deze regeling ervoor zal zorgen dat nog meer mensen de auto gaan laten staan, en op zo’n snelle elektrische fiets stappen. De drempel van de hoge aanschafwaarde is hiermee tenslotte weggevallen, en die paar euro per maand ga je op je loonstrook nauwelijks merken.